Jak zabrać się za pisanie tekstu? Kilka porad dla początkujących

Otrzymujesz pierwsze zlecenie. Towarzyszy Ci euforia, szok, niedowierzanie i duża motywacja. To zrozumiałe. Przecież właśnie po raz pierwszy będziesz mógł się wykazać, pisząc dla kogoś „na zlecenie”. Kiedy siadasz już przy komputerze, nagle Twój zapał ulatuje, gdyż zupełnie nie wiesz, w jaki sposób zabrać się za pisanie, od czego zacząć? Jest to trudne, zwłaszcza jeśli nigdy nie miało się do czynienia z pisaniem „dla kogoś”. Sprawdź poniżej kilka przydatnych wskazówek.

Problemy z weną

Nawet wprawnym copywriterom zdarzają się dni, kiedy zupełnie nie wiedzą, co napisać, a pustka w głowie staje się z godziny na godzinę coraz bardziej dokuczliwa. Świetnie ujął ten temat w swojej książce „Bilblia copywritingu” Darek Puzyrkiewicz. Najgorsze, gdy termin oddania pracy zbliża się, a w Wordzie miga jedynie smutny kursor. Tak właśnie jest, dlatego będąc początkującym copywriterem, z pewnością napotkasz tego typu przeszkodę. Zatem, co od czego warto zacząć pisać tekst?

Porządny „reaserch”

Tekst nie zaistnieje w ogóle, jeżeli dokładnie nie poszukasz potrzebnych Ci informacji. Najprostszą formą zdobycia odpowiednich wiadomości, jest oczywiście Internet. Wpisz potrzebną frazę i przejrzyj kilka wyników. Wybierz te najbardziej odpowiednie i dobrze je przeczytaj. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby sięgnąć także do dzieł książkowych, jeśli takimi dysponujesz. Wiedza „książkowa” z pewnością jest rzetelna i przyda się zwłaszcza do tekstów wymagających, np. tych, dotyczących tematów specjalistycznych.

jak zabrać się za pisanie tekstów

Zrób konspekt!

Nie od dziś wiadomo, że dobry konspekt to podstawa. Z pewnością już kiedyś robiłeś go na lekcjach w szkole, zanim zacząłeś pisać wypracowanie lub na studiach. Napisz od myślników, co chciałbyś zawrzeć w pracy, pamiętaj, że musi być to tekst, który będzie nawiązywać do tematu. Jeżeli za bardzo będziesz „zbaczać”, tekst może stać się nieczytelny lub zupełnie nie na temat. Wiesz, co warto w tym punkcie zastosować? Podzielność na akapity. Niech każdy akapit dotyka jednej, głównej myśli. Oczywiście odnosi się to przede wszystkim do tekstu poradnikowego lub na bloga. Wielu ludzi czyta „na szybko”, śledząc nagłówki wzrokiem, natomiast, gdy mają do czynienia z tzw. ścianą tekstu, nie zawsze mają na to ochotę. Sama praca także jest bardziej „przejrzysta”, gdy zawiera akapity.

Kiedy nadać pracy tytuł?

Dobrze jest nadać pracy jakiś tytuł. Czasami dostaniesz od razu gotowy temat, który już jest tytułem. Czasem jednak nie. Warto nazwać wtedy trafnie swój artykuł, o co chodzi? Musisz się zastanowić, co będziesz opisywać, np. czy będą to „sposoby na szybkie odkurzanie”, czy raczej „zalety szybkiego odkurzania”. Zauważ, że każdy temat dotyka czegoś innego, dlatego, jeśli nagłówek będzie informował o sposobach szybkiego odkurzania, a w tekście będą tylko zalety, zmylisz czytelnika. Prześledź niektóre wpisy na popularnych serwisach, obecnie wiele jest takich tekstów, których tytuł zupełnie nie ma związku z treścią, czy to jest dobre? Nie! Czytelnik nie jest idiotą, zwykle szybko orientuje się, że nie znalazł w danym miejscu tego, czego szukał. Warto zatem nazwać swoją pracę na samym końcu. Wtedy już wiesz, o czym tak naprawdę jest Twój tekst.

Na koniec sprawdzasz błędy, dajesz komuś do przeczytania i wysyłasz klientowi. Jeśli chcesz dokładnie wiedzieć, jak wygląda „dobry” tekst, zajrzyj pod tego linka! Rozpoczynanie pisania tekstu jest zawsze najtrudniejsze, gdy jednak będzie to Twój artykuł któryś z kolei, praca będzie „szła” o wiele sprawniej. Choć potknięcia i zniechęcenie dopadają każdego, nawet najwytrwalszego! Trzymam zatem za Ciebie kciuki! 🙂 🙂

Advertisements

Author: marcelapiekar

Copywriter, miłośnik książek i ciekawej muzyki. Tak w skrócie można mnie opisać. Jeśli interesują Cię teksty na zamówienie lub chcesz zwyczajnie wymienić kilka zdań, napisz! :)

2 thoughts on “Jak zabrać się za pisanie tekstu? Kilka porad dla początkujących”

  1. W profesjonalnym copywritingu nie ma miejsca na brak weny. Dostajesz zlecenie, często obejmujące 8-10 tekstów do napisania na dobę i musisz się z niego wywiązać. To nie pisanie książki, ale treści nastawionych na konkretny cel.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s